Categories
Advokat

Er det angrefrist på bilkjøp?

Det er dessverre fort gjort å bli overivrig og signere kjøpsavtalen før man har rukket og tenkt seg om, og da er det er mange som ønsker å avlyse bilkjøpet. Men finnes det egentlig angrerett og angrefrist på bilkjøp? Her går vi grundig gjennom hvilke rettigheter du har og hvilke lover som gjelder.

Det finnes i utgangspunktet ingen angrerett eller angrefrist på bilkjøp om du kjøper bilen fysisk til stede med selger, selv om det finnes enkelte unntak som gjør at du kan oppheve salget. Dette gjelder både for bilkjøp mellom privatpersoner og bilkjøp hos forhandlere.

Det holder som regel ikke å angre på bilkjøp kun fordi du har ombestemt deg, men i spesielle omstendigheter så kan du få opphevet kjøpet. Disse tilfellene faller derimot ikke innunder angreretten. Angreretten er hverken gunstig eller praktisk å gjennomføre når det kommer til bilkjøp.

Har jeg 14-dagers angrefrist på bilkjøp?

Selv om du ikke har angrefrist på bilkjøp, så har du avbestillingsrett når du kjøper bil hos en bilforhandler. Det betyr at du kan angre kjøpet, så sant du ikke har mottatt bilen enda. Dette kan for eksempel bli aktuelt om det er lang leveringstid på bilen.

Avbestillingsretten gjelder ikke hvis du allerede har fått bilen overlevert til deg. Vi må allikevel påpeke at selv om du kan angre bilkjøp, så kan det hende at du må betale en viss sum til bilforhandleren som kompensasjon. Selger kan nemlig kreve at du dekker kostnader og økonomisk tap som de får som følger av avbestillingen.

Det betyr i praksis at du fort må ut med flere titusener av kroner, og det kan dermed bli dyrt å angre på et bilkjøp. Det finnes imidlertid enkelte unntak. Dersom bilen blir svært forsinket utover den tidsfristen som bilforhandleren lovet det, så kan du som regel annullere kjøpet uten å måtte betale erstatning til selger.

Angrefrist på bilkjøp over telefon og internett

Flere har lurt på om angrerett og angrefrist gjelder ved bilkjøp hvor salget ble utført utenfor faste forretningslokaler eller via fjernsalg, for eksempel over internett. I teorien så ville man ha fått 14-dagers angrefrist ved bilkjøp på nett, men en nylig sak i Høyesterett tilsier at forbrukere ikke får angrefrist på bilkjøp via fjernkommunikasjon og internett.

Argumentasjonen bak dommen er at angrefrist på luksusbiler ville ha gjort det svært vanskelig for selgerne og forhandlerne. I teorien kunne forbrukere ha takket ja til luksusbiler som er verdt flere millioner på nett og kjørt bilen så mye de bare ville i et par ukers tid, uten å måtte oppgi grunn når de leverte bilen tilbake.

Det betyr at hvis du kjøper en bil på Finn.no, så har du ikke angrerett – selv om det i teorien er et fjernsalg. Bilkjøpet vil istedenfor falle innunder avtaleretten. Hvis det ikke står oppført i kontrakten at kjøper har angrefrist, så er det ikke mulig å levere bilen tilbake under angreretten. Saken stiller seg naturligvis annerledes hvis bilen har feil og mangler, og du har full rett til å reklamere om bilen ikke samsvarer med informasjonen i annonsen.

Er det inkludert angrefrist i kontrakten?

Saken stiller seg helt annerledes om det er oppgitt en angrefrist i kontrakten. Det er alltid kontrakten som gjelder ved kjøp og salg, så sant avtalen ikke har mindre gunstige betingelser for kjøper enn betingelsene i kjøps- og forbrukerkjøpsloven. Angrefrist på bilkjøp pleier ikke å være standard, og det er derfor noe som du som kjøper er nødt til å spørre selger om å få.

Dersom du ikke har angrefrist med i kontrakten og angrer på kjøpet, anbefaler vi at du tar kontakt med selger så snart som mulig. Kanskje har du signert kontrakten litt for raskt, bare for å oppdage at du ikke har tilstrekkelig finansiering allikevel? I slike tilfeller er det viktig å komme til en ordning så raskt som mulig.

Selger kan kreve å få salget gjennomført om dere har en bindende avtale, men dette kan bli en langvarig og kjedelig affære om kjøper mangler finansielle midler til å gjøre opp for seg. En alternativ løsning kan være å selge bilen videre til en tredjepart. Den opprinnelige kjøperen må legge ut for eventuelle økonomiske tap som selger måtte oppleve på grunn at dette.

Reklamasjon ved bilkjøp

Det er viktig å påpeke at selv om det ikke finnes en angrefrist på bilkjøp, så har du krav på reklamasjon ved feil og mangler. Reklamasjon faller innunder enten forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gjelder for privatpersoner som handler hos næringsdrivende, mens kjøpsloven gjelder for salg mellom privatpersoner.

Reklamasjonsfristen er to år under kjøpsloven og fem år under forbrukerkjøpsloven, men det er viktig å påpeke at du må melde fra om feil og mangler så snart som mulig. Du pleier å ha cirka to måneder på deg. Vennligst merk deg at fristen gjelder fra den dagen du oppdaget skaden, og ikke den dagen skaden oppstod.

Du kan kreve at selger fikser skaden, gir deg avslag i prisen eller at kjøpet blir annullert, avhengig av hvor alvorlig feilen og mangelen er. Det er kun under svært klanderverdige forhold at salget blir opphevet. Selger vil som regel få mulighet til å reparere bilen eller gjøre opp for seg på andre måter. Du er derfor godt beskyttet som kjøper, selv om det ikke finnes angrefrist på bilkjøp.

Hva regnes som klanderverdige forhold?

Klanderverdige forhold inkluderer sitasjoner hvor selger holder tilbake viktig informasjon eller gir deg misledende opplysninger som ville hatt innvirkning på salget og på bilens verdi. Det er viktig å ta godt vare på all dokumentasjon, slik at du kan legge det frem om du må klage på kjøpet.

Vi anbefaler at du klager skriftlig, slik at du kan bevise at du sendte inn klagen innen reklamasjonsfristen. Skriftlig kommunikasjon reduserer i tillegg sjansen for misforståelser og feiltolkninger. Hvis du er usikker på hvordan du går frem eller trenger hjelp med å klage, anbefaler vi at du snakker med en advokat.

Bilforsikringene dine kan i enkelte tilfeller dekke store deler av advokatkostnadene dine, og vi anbefaler at du ringer forsikringsselskapet for å bekrefte hva du kan få. Du kan også innhente tilbud fra flere advokater samtidig, slik at du kan vurdere hvem som har best kompetanse til å hjelpe deg.