Prismatch strøm: Alt du trenger å vite om prisgaranti på strøm

Sist oppdatert: 1. juli 2023

Er du bekymret for stigende strømpriser og vil ha prismatch på strøm? I så fall kan prisgaranti være noe for deg. Les videre for å for å få full informasjon om prisgaranti på strøm i 2022.

Kortversjonen

• Prismatch på strøm er en prisgaranti som tilbys av noen norske kraftleverandører, der de matcher lavere priser for tilsvarende strømavtaler.
  • NorgesEnergi er det eneste strømselskapet som tilbyr prismatch på strøm i 2022, der de matcher billigere spotprisavtaler.
  • Det anbefales å sammenligne strømpriser jevnlig for å finne en kraftleverandør med faste, lave priser.
  • I tillegg til prismatch på strøm, kan kraftleverandører tilby andre garantier og ekstratjenester, som forsikringer eller muligheten til å binde strømprisen i en periode.

Hva er prismatch på strøm?

Prismatch på strøm er et tilbud som enkelte norske kraftleverandører tilbyr sine kunder. Det er en slags prisgaranti for strømavtalen din. Skulle du oppdage at noen tilbyr lavere strømpriser for en tilsvarende strømavtale som du har inngått, så matcher kraftleverandøren din den lave prisen i en gitt periode.

Prisgaranti på strøm kan være en fordel hvis du ønsker å sikre deg mot stigende strømpriser. Forbrukere som har prisgaranti på strøm slipper å bekymre seg for om de betaler for mye for strømmen. Dessuten kan det være en trygghet å vite at du alltid får den laveste prisen, uansett hva som skjer med markedet.

Det er imidlertid viktig å være obs på at prisgaranti ikke er det samme som fastpris. Dersom du har fastprisavtale, så kan du fryse strømprisen i en gitt periode. Du kan sammenligne det med å låse rentene på boliglånet. Spotprisavtalen din vil likevel følge prissvingningene på strømbørsen, selv om du har prisgaranti.

Vi hjelper deg med å finne rett leverandør

Få tilbud fra flere ulike leverandører. Tjenesten er både gratis og uforpliktende.

Norske kraftleverandører med prismatch på strøm i 2022

Noen norske kraftleverandører har valgt å slutte med prismatch på strøm i 2022, grunnet unormalt høye strømpriser. Det kan imidlertid hende at de gjenopptar tilbudet når markedet har stabilisert seg igjen. Det eneste strømselskapet som tilbyr prisgaranti på strøm i 2022 til nye kunder er NorgesEnergi.

Tidligere har Fjordkraft tilbudt prismatch på strøm, men de avsluttet altså dette fra 1. januar 2022. Eksisterende kunder som inngikk avtalen før dette tidspunktet vil fortsatt ha prismatch frem til avtaleperioden utløper. Det samme gjelder for TrøndelagKraft.

Vi anbefaler imidlertid at du undersøker hvilke strømselskaper som tilbyr prismatch regelmessig, ettersom det kommer stadig nye avtaler og leverandører på markedet. Det er hard konkurranse mellom kraftleverandørene, noe som er fordelaktig for deg som kunde.

Selv om det ikke er noen andre enn NorgesEnergi som tilbyr prisgaranti på strøm i 2022, så kan det fort endre seg i tiden som kommer.

NorgesEnergi: prismatch på strøm i 2022

NorgesEnergi er et strømselskap som tilbyr faste, lave strømpriser. De endret vilkårene for prisgaranti fra januar 2022, og de tilbyr nå kun prismatch for spotprisavtaler. Dersom du finner et strømselskap med billigere spotprisavtale, så vil NorgesEnergi matche strømprisen.

Prismatch gjelder kun for én kalendermåned. For eksempel, la oss si at du oppdaget en billigere spotprisavtale i slutten av mai. NorgesEnergi vil i så fall tilby en prismatch som gjelder for hele mai, så sant alle vilkår og betingelser er oppfylt. Du kan kun be om prismatch en gang i måneden.

Slik bruker du prisgarantien til NorgesEnergi:

Sammenlign strømpriser én gang i måneden for å sjekke hva du har krav på.

Registrer forespørsel om prismatch via “Mine sider” hvis du finner en billigere spotprisavtale

Rabatten tildeles neste måneds faktura og ikke inneværende måned

Det er viktig å være obs på at du ikke kan be om prisgaranti for samme avtale hos konkurrenten til NorgesEnergi mer enn én gang. Du kan heller ikke be om prismatch for strømavtaler med spesielle kampanjevilkår som gratis strøm eller negativt påslag.

Sammenlign strømpriser ved jevne mellomrom

Ulempen med prismatch på strøm er at du har få strømselskaper å velge blant, samt du må aktivt følge med på prisene. Du kan alternativt vurdere å sammenligne strømpriser ved jevne mellomrom for å finne en kraftleverandør med faste, lave priser. Det kan være mye penger å spare på å finne rett strømavtale.

Den enkleste måten å gjøre dette er å sammenligne strømpriser på nett. Dersom du finner en bedre strømavtale, kan du raskt og enkelt bytte på nett. Det holder å fylle ut et kort skjema. Den nye kraftleverandøren sier opp den gamle avtalen på dine vegne, slik at du ikke trenger å foreta deg noe mer.

Dersom du har bindingstid hos den gamle kraftleverandøren, må du være obs på at du kanskje må betale et bruddgebyr. Det er ikke vanlig med bindingstid for spotprisavtaler, men fastprisavtaler har derimot en avtaleperiode. Det beste er å sjekke vilkårene for eksisterende strømavtale før du bytter.

Du bør være obs på at den gamle kraftleverandøren kan ta kontakt for å tilby deg en enda bedre avtale mot at du forblir kunde hos dem. I så fall bør du undersøke vilkår og betingelser nøye. Gjelder tilbudet kun for en gitt periode, slik at du overføres tilbake til et dyrere strømabonnement når kampanjeperioden utløper? Eller er det en varig prisreduksjon?

Husk at angreretten gjelder for strømavtaler som inngås på nett eller via telefon. Du kan altså angre deg, dersom du forhastet takket ja til det gamle selskapet over telefon.

Vi hjelper deg med å finne rett leverandør

Andre garantier fra norske kraftleverandører

I tillegg til prisgaranti, finnes det også andre garantier og ekstratjenester som du kan kjøpe av kraftleverandørene. Det varierer selvsagt hva de forskjellige strømselskapene tilbyr, men det kan være verdt å undersøke mulighetene dine. Du kan for eksempel kjøpe forsikringer som dekker strømutgiftene dine i en gitt periode, dersom du skulle miste inntekten din.

En annen ekstratjeneste som du kan kjøpe av enkelte kraftleverandører er mulighet til å binde strømprisen i en gitt periode – selv om du har inngått spotprisavtale. Denne tjenesten er nyttig for deg som bekymrer deg for høye pristopper, for eksempel om vinteren. Du kan dermed fryse strømprisen, men uten å måtte binde deg til en langvarig fastprisavtale.

Nøyaktig hvordan det fungerer kan variere, men som regel blir du tilsendt et pristilbud annenhver måned som gjelder for to måneder. Du velger selv om du vil takke ja eller nei til tilbudet. Hvis du takker ja, så binder du strømprisen i den aktuelle perioden. Når perioden har utløpt, kan du velge om du vil binde den igjen i to nye måneder eller gå tilbake til fastpris.

NorgesEnergi: prismatch på strøm i 2022

Hvem kan få prismatch på strøm?

Det varierer hvem som kan få prisgaranti på strøm. Noen kraftleverandører tilbyr garantien kun til nye kunder, mens andre gir den til alle kunder. Enkelte selskaper krever også at du har en bestemt type strømavtale, for eksempel variabel pris eller spotpris.

Når kan jeg be om prismatch på strøm?

Du kan bare be om å få prismatch én gang per måned hos NorgesEnergi. Dersom du finner et annet strømselskap med prisgaranti, må du sjekke reglene til det aktuelle selskapet. Prisgarantien gjelder bare for den måneden du ber om prismatch. Dersom du fikk prismatch i mai, så vil rabatten legges til fakturaen for juni.

Kan jeg ikke heller bare bytte strømavtale?

Dersom du stadig betaler for mye for strømmen, bør du vurdere å bytte strømavtale. Vi anbefaler å sammenligne strømpriser på tvers av kraftleverandører regelmessig for å sikre at du alltid har en gunstig strømavtale. Det bør imidlertid nevnes at NorgesEnergi vil først og fremst forsøke å flytte deg til en billigere strømavtale. Du vil kun få rabatt, dersom de ikke kan tilby strømabonnementer med lavere priser.

Kan jeg få prismatch på nettleie også?

Nei, det er dessverre ikke mulig å få prismatch på nettleie. Du kan heller ikke bytte netteier. Netteier er dem som vedlikeholder og drifter strømnettet der du bor. Enkelt forklart, så kjøper du strøm av kraftleverandøren din. Netteier er imidlertid den som leverer denne strømmen hjem til deg. Du vil altså bli tildelt netteier, basert på hvor i landet du bor.

Hva hvis jeg glemmer å sjekke strømpriser?

Du må selv følge med på strømprisene og varsle strømselskapet ditt for å kunne benytte deg av prisgaranti på strøm i 2022. Det er ikke mulig å automatisere denne prosessen. Legg gjerne inn et varsel på mobilen din, dersom du er redd for å glemme å matche månedens strømpriser.