Sist oppdatert: 29. Sep, 2022
Innholdsfortegnelse
Hvordan bør forholdene være i garasjen for å unngå rust? Hva er best for bilen – varm eller kald garasje? Skal du bruke garasjen til andre ting enn å bare parkere bilen, for eksempel til oppbevaring? Vi svarer på hyppig stilte spørsmål, slik at du kan gjøre garasjen din så optimal som mulig.
Man tenker kanskje først og fremst på at bilen skal stå trygt fra vær og vind for å unngå rust. I tillegg kan det virke forlokkende å sette seg i en varm bil om vinteren, uten å måtte skrape av is og børste vekk snø. Riktig temperatur og luftfuktighet har imidlertid mye å si for å skape ideelle forhold i garasjen. Det som kanskje er best for deg som sjåfør, er kanskje ikke det beste for bilen din.
Det er viktig å unngå fuktighet i garasjen for å få minst mulig rust på bilen. Det betyr at det er bra for bilen din å stå parkert i en luftig garasje, uten isolasjon i vegger eller tak. Varme, salt og fuktighet kan nemlig raskt forårsake rust.
Det betyr at hvis du parkerer bilen i den varme garasjen etter å ha kjørt bilen på salte veier om vinteren – ja, da kan alt ligge til rette for at bilen ruster. Kombinasjonen av varm garasje og kald bil kan nemlig forårsake kondens. Veisalt forsterker den negative effekten. Bilen vil i tillegg ha fuktighet i både drivverk og understell.
Alt håp er imidlertid ikke ute for deg som dagdrømmer om en varm og god garasje. Det finnes løsninger som både øker komforten i garasjen, samtidig som du unngår rust på bilen. Dersom du skal isolere og varme opp garasjen, må du sørge for god ventilasjon for å unngå rustskader på bilen.
Ventilasjonen sørger for at eventuell fuktighet i bilen tørker. Det er også viktig å rengjøre bilen godt hele vinteren gjennom, dersom du ønsker å ha en varm garasje.
Ulempen med å ikke isolere og varme opp garasjen er at man risikerer å skade ting man oppbevarer. Mange bruker nemlig garasjen til mye mer enn bare å parkere bilen. For eksempel, garasjen kan brukes som ekstra oppholdsrom eller oppbevaring av ekstra klær, møbler, maling, verktøy og annet som man ikke vil ha stående i huset.
Mange saker og ting tåler ikke frost og kan rett og slett bli ødelagt over vinteren. For eksempel, la oss si at du pakker ned en eske full av klær. Klærne risikerer å fryse til på de aller kaldeste dagene. Når de tiner igjen, blir alle plaggene liggende fuktige i esken. Det vil ikke ta lang tid før de blir ødelagte.
Obs! Du bør heller ikke oppbevaring malingsprodukter i en kald garasje – de bør helst stå i plussgrader.
Andre bruker også garasjen til å holde på med hobbyer – enten det er å mekke på bil eller drive med oljemaling. Det kan fort bli ganske dyrt, ubehagelig og upraktisk å ha elektriske panelovner stående på full guffe i en garasje med stort varmetap.
Det er en kjent sak at batteriet i elbilen ikke er så veldig glad i vinter og kulde. Kald garasje kan dermed være en ulempe for elbileiere. Det kan være gunstig for deg med elbil å ha den stående i en varm garasje. Bilen lader raskere og rekkevidden utvides om du starter den med varmt batteri.
Det er heller ikke bra å overdrive utluftingen, dersom du vil ha en isolert garasje med varme. Dersom luftfuktigheten blir mindre enn 40 prosent, risikerer du at skinnutstyr og plast kan tørke ut og sprekke opp. Gummipakninger kan også bli skadet, noe som kan føre til omfattende problemer som oljelekkasje.
En god luftavfukter vil kunne hjelpe deg med å bevare kontroll over luftfuktigheten din, slik at du kan føle deg trygg på at garasjen hverken er for tørr eller fuktig. Du kan få tak i ganske små og rimeligere avfuktere som passer for deg med en liten garasje. Det finnes også store, kraftige versjoner for deg med en større garasje med flere kjøretøy.
Avhengig av spesifikke forhold ved garasjen din, kan du velge mellom forskjellige typer ventilasjon. Den enkleste er rett og slett klaffventiler i veggen. Klaffventiler passer for både isolerte garasjer og garasjer uten isolasjon. Du bør helst ha to ventiler i hver ende av garasjen for maksimal utbytte.
En ventilasjonsvifte er derimot et godt valg for deg som bruker garasjen som ekstra oppholdsrom, enten det er til eget verksted eller for å drive med en hobby. Viften lar deg komforten, samtidig som forholdene ligger godt til rette for å unngå rust på bilen.
Andre alternativer er ventilasjon i vindu, noe som passer for deg som skal bytte ut garasjevinduene. Sist, men ikke minst, så kan du sikre god luftgjennomstrømning ved å kjøpe garasjeport med ventilasjonsrist.
Bruk litt tid på å tenke over hvilken løsning som passer best for deg, samt spesifikke forhold ved garasjen din – det viktigste for å unngå rust er at oppvarmede garasjer har god ventilasjon. Utover det, er det dine personlige preferanser og budsjettet ditt som avgjør hvilken ventilasjon du skal velge.
Det kan bli ganske dyrt og omfattende å ha en garasje som både er varm og som er godt utluftet. Avhengig av hvordan garasjen ser ut, må man kanskje også ha nye innervegger, støpe gulv og gjøre porten tettere. Et alternativ kan være å dele opp garasjen, så sant den er lang nok.
Du trenger ikke mer enn ca. fem kvadratmeter med isolert område for å oppbevare malingsprodukter og lignende gjenstander i garasjen. Du kan også sette opp en enkel vindsperre. Vindsperren vil ikke øke temperaturen i garasjen, men du kan gjøre det litt mer komfortabelt for deg selv mens du f.eks. mekker på sykkelen din.
Da kan du ha et rom innerst i garasjen som du varmer opp og bruker til hobby, oppbevaring og lignende. Bilen kan du ha stående i en kjølig og godt luftet garasje for å unngå rust. Dersom hovedmotivet for varm garasje var å slippe å sette seg inn i en iskald bil, kan du vurdere kupévarmer og motorvarmer.
Kupévarmer og motorvarmer kan også være et godt alternativ for deg som har carport fremfor garasje. Carport gir mange av de samme fordelene som en kald garasje, nemlig at bilen er beskyttet mot både rust og ruskevær. De er samtidig billige og enkle å bygge.
Du må selv ta stilling til hva som lønner seg for deg. Skal du kun parkere bilen, kan kalde garasjer uten isolasjon være bra. Dersom du ønsker å oppholde deg mye i garasjen, kan den økte komforten som du får med varme være vel verdt investeringen – bare pass på god lufting for å unngå rust på bilen.
Det er like viktig å fokusere på vedlikehold og rengjøring for å unngå rust på bilen – særlig om vinteren. Det gjelder uansett hvilke forhold du har i garasjen. Pass på at du får vasket bilen godt, også i små kroker som f.eks. dørkarmen. Polering og avfetting bør også gjøres ved jevne mellomrom.
Riper, bulker og lignende skader kan også føre til rust ganske raskt. Det kan også lønne seg å utføre rustbehandling på bilen, selv om den er ganske ny. Da kommer du problemene i forkjøpet og kan spare mye penger på sikt. Det beste er å være føre var. Er du sikret med en delkasko forsikring, så bør du likevel handle raskt – for rustskader kan fort bli en dyr affære.
Ta gjerne en prat med kvalifiserte fagfolk hvis du føler deg usikker – de vil kunne hjelpe deg med å skape ideelle forhold i garasjen, slik at du får minst mulig rust på bilen.