Alt om Polar Kraft: fastpris og spotpris til lave priser

Strømprisene er oppdatert kl 16, torsdag 28. mars 2024.

Polarkraft

Data levert av

Polar Kraft er godt forankret lokalt i Nord-Norge, samtidig som de er en nasjonal strømleverandør. De er nest størst i nord med nærmere 80 000 kunder der. Ikke bare tilbyr Polar Kraft både fastpris og spotpris til gode vilkår og lave priser, men de satser stort på grønn energi og samfunnsengasjement.

Ditt postnummer

Se Polarkrafts strømavtaler der du bor

Data levert av

Filtrer strømavtaler

Ditt årlige strømforbruk (kWh/år)

9000 kWh

Estimert forbruk basert på boligareal (m²)

Avtaletype

Laster

Strømavtale

Informasjon

Månedspris

Det finnes ingen produkter med dette filteret

Strømselskapet skiller seg fra andre på markedet ved å satse på mer enn bare lave strømpriser. Kundetilfredshet og satsning på lokalmiljøer gjør at mange kunder velger nettopp Polar Kraft. Sammen med strømselskapet Kraftriket, etablerte de strømkonsernet Yve. Yve eies av kommuner og lokale energiselskap, og både Polar Kraft og Kraftriket består som egne, selvstendige merkevarer og datterselskaper.

Polar Kraft tilbyr forskjellige strømavtaler, samt gode produkter som kan hjelpe deg med å kutte energiforbruket ditt. Her tar vi en nærmere titt på dette populære strømselskapet fra nord, slik at du kan vurdere om Polar Kraft har den beste strømavtalen for deg.

Vi hjelper deg å finne strømleverandør

Få pristilbud av strømleverandører. Tjenesten er både gratis og uforpliktende.

Polar Kraft: priser og strømavtaler

Strømavtalene til Polarkraft fås til rimelige priser med gunstige vilkår. De har flere typer avtaler, for eksempel plusskundeavtale for deg med solceller og fordelsavtaler til boligselskaper og medlemmer. Her skal vi riktignok fokusere på de mest populære avtalene til privatkunder.

Du kan kjøpe opprinnelsesgaranti for strømmen du bruker som ekstratjeneste, uansett hvilken strømavtale du inngår.

Frys strømprisen med Polar Kraft Fastpris

Strømavtalen Polar Kraft Fastpris er avtalen for deg som ønsker å fryse strømprisen. Du kan på mange måter sammenligne det med å binde rentene på boliglånet. Du vet nøyaktig hva du skal betale i hele avtaleperioden. Det er mulig å binde strømprisen i alt fra seks måneder til fem år.

Fastpris innebærer at du forblir upåvirket av svingningene på markedet. Enten markedsprisen er høy eller lav, så betaler du det samme. Denne ordningen er gunstig for deg som vil unngå prissvingningene. Fast pris er imidlertid en dyrere strømavtale enn spotpris, dersom man tar utgangspunkt i gjennomsnittlig strømpris i løpet av et år.

Dersom du ikke vet om du skal velge spotpris eller fastpris, kan Polar Bolig være et alternativ. Denne strømavtalen er en slags blanding, hvor egne forvaltere forhandler frem strømprisen på vegne av kundene. Dermed unngår du de verste pristoppene, samtidig som forvalterne gjør alt de kan for at du skal få lave priser ellers på året.

Billigste strømavtale: Polar Kraft Spotpris

Vi skal nå ta en nærmere titt på strømpriser og tar utgangspunkt for Nord-Norge. Påslaget vil bli noe høyere for andre kunder. Det er også viktig å merke seg at prisen kan ha endret seg den siste tiden. Du bør alltid sammenligne strømavtaler nøye før du bestemmer deg. Det strømselskapet som var billigst for et par år siden kan ha blitt forbigått nå.

Polar Kraft Spotpris er en strømavtale som følger prissvingningene på strømbørsen. Du betaler altså innkjøpspris, pluss et påslag som inkluderer lovpålagte avgifter fra staten. Strømselskapet tilbyr tre forskjellige spotprisavtaler: Polar Fornybar, Polar Spot Lavpris og Polar Spot Mobil.

Polar Fornybar inkluderer opprinnelsesgarantien for strømmen. Du kan dermed føle deg trygg på at du får grønn energi fra Polar Kraft. Prisen er altså innkjøpspris, pluss 7,00 øre per kWh i påslag. Fastbeløpet er 39 kr i måneden. Du har ingen bindingstid og kan bytte strømavtale når du selv ønsker.

Polar Spot Lavpris er den billigste strømavtalen fra Polar Kraft. Prisen er 4,10 øre per kWh i påslag, pluss innkjøpsprisen på strømmen du bruker. Månedsgebyret er 39 kr per måned. Du kan ikke få papirfaktura, dersom du velger Spot Lavpris. Det samme gjelder strømavtalen Spot Mobil.

Polar Spot Mobil er strømavtalen for kunder som ønsker å håndtere sitt kundeforhold digitalt via en praktisk app. Du får strøm til innkjøpspris, pluss et lite påslag på 4,10 øre per kWh. Denne avtalen må også bestilles via appen. Strømavtalen har ingen bindingstid.

Støtt lokale lag med Polar Kraft Idrettsstrøm

Polar Kraft Idrettsstrøm er strømavtalen for deg som ønsker å gi tilbake til ditt lokale idrettslag. Idrettsstrøm er en blanding av fastpris og spotpris, noe som betyr at prisen følger svingningene på markedet til en viss grad. Du får likevel en strømpris som varer i en gitt periode.

Denne strømprisen vil kunne endre seg, men svingningene er ikke like dramatiske som med en ren spotprisavtale. Fordelen med Polar Kraft Idrettsstrøm er at ikke bare får du en god strømavtale, men 1 øre per kWh du bruker går til ditt foretrukne idrettslag. Selv om strømavtalen kan være dyrere enn en ren spotprisavtale, så kan du støtte lokale helter – til en svært god pris.

Følg med på priser og forbruk via appen Min Strøm

Du kan ta full kontroll over strømpriser og forbruk ved å bruke appen “Min Strøm” fra Polar Kraft. Du får også mye god informasjon inne på dine sider på hjemmesiden deres. Nettsidene og appen lar deg styre kundeforholdet, for eksempel bytte strømavtale, sjekke fakturaene dine og se nærmere på ditt faktiske strømforbruk.

Du vil også kunne sjekke dagens strømpris på hjemmesiden til Polar Kraft. Denne informasjonen er svært nyttig i perioder med høye priser, ettersom du kan planlegge når på døgnet du skal lade bilen eller sette på vaskemaskinen. Det er viktig å være obs på at strømprisen varierer i henhold til hvor i landet du bor. Pass på at du sjekker priser for rett landsdel.

Smart lading av elbil – kutt energiforbruket ytterligere

Polar Kraft tilbyr smarte løsninger for deg med elbil. Du kan kjøpe hjemmeladestasjon med rentefri nedbetaling, slik at du kan lade bilen på en trygg og energieffektiv måte. Det er bra for både budsjettet ditt og planeten vår. Smarte ladebokser lader automatisk opp bilen din på tidspunkt med billig strøm.

Den smarte ladeboksen samarbeider med appen til Polar Kraft for å innhente informasjon om dagens strømpriser. Avhengig av bilmerke og ladeboks, kan du også styre ladingen via mobilappen. Du plugger bare i ladekabelen og angir når bilen må være klar til bruk – ladeboksen og appen tar seg av resten.

Vi hjelper deg å finne strømleverandør

Få pristilbud av strømleverandører. Tjenesten er både gratis og uforpliktende.

Fordeler og ulemper med Polar Kraft

Du har nå fått mye god informasjon om det populære strømselskapet. Før vi runder av, ønsker vi å oppsummere fordeler og ulemper. Dermed blir det enklere for deg å vurdere om Polar Kraft har den beste strømavtalen for deg.

Fordeler:

• Lave priser og flere strømavtaler
  • Grønn energi og fokus på bærekraft
  • Mulighet for å støtte lokale idrettslag
  • Lokal forankring og engasjement
  • Rentefri nedbetaling på smarte ladebokser

Ulemper:

• Månedsgebyr og påslag i prisen

Hva er forskjellen på fastpris, spotpris og variabelpris?

Fastpris er en strømavtale der prisen fastsettes i en viss periode fremover. Du betaler samme sum hver måned, uavhengig av prissvingninger. Spotpris følger imidlertid svingningene. Du betaler mer når strømprisen er høy og mindre når den faller. Variabel prisavtale er en slags blanding av disse to. Spotpris er billigst hvis du regner ut snittprisen i løpet av et kalenderår.

Hvilken strømpristype bør jeg velge?

Spotpris

Samme pris per kWh som vi kjøper strømmen for på strømbørsen. Den endres fra time til time og er tilgjengelig for alle som vil se på nordpool.

Historisk sett den billigste avtaleformen

Mer stabil om vinteren, og like billig som spotpris om sommeren

Sesongpris

Spotpris om sommeren og variabelpris resten av året. For deg som ønsker en mer stabil pris om vinteren derendringer varsles 14 dager før de trer i kraft.

Se oversikt over strømleverandører

Du kan spare mye penger ved å bytte til en billigere strømleverandør. Det er viktig å sammenligne strømpriser regelmessig for å sikre at du alltid har den beste avtalen. Kom i gang ved å se oversikten vår over strømleverandører.

Få svar på vanlige spørsmål om Polar Kraft

Må man bo i Nord-Norge for å få Idrettsstrøm?

Selv om Polar Kraft har et stort fokus på Nord-Norge, så selger de strømavtaler til hele Norge. Vi anbefaler at du kontakter dem for å høre om de støtter nettopp ditt lokale idrettslag. Antall idrettslag øker stadig.

Hvordan betaler jeg ned elbilladeren?

Du kan få elbillader på rentefri nedbetaling via Polar Kraft. Nedbetalingen legges på strømregningen din. Du får altså ikke separat faktura for ladeboksen, men betaler for både strøm og lader på samme regning.

Kommer nettleie på samme faktura?

Noen Polar Kraft-kunder får faktura for både nettleie og kraft, men ikke alle. Årsaken til det er at noen netteiere ønsker å tilby samlefaktura og andre ikke. Fellesfaktura for strøm og nettleie kalles for gjennomfakturering.

Hvor mye koster opprinnelsesgaranti fra Polar Kraft?

Prisen på opprinnelsesgaranti er 1,50 kr per dag i skrivende stund. Vennligst merk deg at opprinnelsesgaranti er inkludert i prisen, dersom du inngår strømavtalen Polar Fornybar. Denne garantien sikrer at det produseres like mye vannkraft i Norge som det du forbruker hjemme.

Hvordan unngår jeg gebyr for papirfaktura?

Du kan få faktura tilsendt via epost, og du kan inngå eFaktura og/eller avtaler for å unngå papirgebyr. Dersom du inngår strømavtalen Spot Mobil, kan du ikke motta papirfaktura. Du mottar all nødvendig informasjon fra Polar Kraft når du blir kunde, slik at du kan ordne dette før du får din første faktura.

Hvordan bytter jeg til Polar Kraft?

Det er enkelt å bytte strømavtale til Polar Kraft. Du trenger kun å sende inn opplysningene dine. Polar Kraft sier opp den gamle strømavtalen og tar seg av all jobben. Det er altså ingenting annet du trenger å gjøre enn å velge den beste strømavtalen for deg.

Få tilbud på strømavtaler

Fyll ut vårt enkle skjema for å motta flere tilbud

• Helt uforpliktende
  • 100% gratis